Menu

Wolnomyśliciel - pot. człowiek powoli myślący, mało rozgarnięty

“The ethical view of the universe involves us in so many cruel and absurd contradictions that I have come to suspect that the aim of creation cannot be ethical at all.” Joseph Conrad

Ambasadorowie - Hans Holbein Młodszy. Nauka i Wiara (1533)

grzeg_grabowski

1920pxHans_Holbein_the_Younger__The_Ambassadors__Google_Art_Project


Ambasadorowie
, właściwa nazwa Jean de Dinteville i Georges de Selve, inne nazwy: Podwójny portret posłówPortret ambasadorów – obraz Hansa Holbeina Młodszego. Powstał wiosną 1533 w Londynie. Należy do malowideł epoki renesansu.

Dzieło charakteryzuje się realistyczną techniką malarską i nawiązuje do współczesnych Holbeinowi malarzy niderlandzkich. Jest również przykładem bardzo obszernie zastosowanej symboliki w szczegółach tła. Format 206 x 209 cm. Wystawiony jest w sali nr 4 National Gallery w Londynie.

Obraz Ambasadorowie jest podwójnym portretem, który zawiera również martwą naturę i anamorfozę.

W 1901 Mary Hervey zidentyfikowała postaci na portrecie:

Obydwie postacie patrzą na widza oparte o mebel zawierający dwie półeczki, na którym leży wiele przedmiotów. Jean de Dinteville jest bogato ubrany w płaszcz futrzany i beret, do którego przypięta jest spinka z emblematem czaszki ludzkiej. Na piersi nosi medal z wizerunkiem anioła, znak przynależności do Zakonu Świętego Michała. Georges de Selves jest ubrany na czarno, również nosi skórzany płaszcz. W jednej ręce trzyma rękawiczki. Obie postacie nie zostały umieszczone na środku obrazu, lecz otaczają mebel. Przed nimi, u dołu namalowany został wydłużony kształt, burzący harmonię całości.

Obraz, zgodnie ze sztuką renesansu, zawiera bardzo bogatą symbolikę, wiele punktów odniesienia, wiele ukrytych znaczeń.

 

© Wolnomyśliciel - pot. człowiek powoli myślący, mało rozgarnięty
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci